Carolinasjal!

Mönstret till min sjal, som jag i brist på fantasi valt att döpa till "Carolinasjal" är äntligen färdigt. 
Då jag inte kan skriva mönsterbeskrivningar får ni hålla tillgodo med diagram.
 
Mönstret är testat och okejat av duktiga virkare, men skulle ni hitta något fel eller något som är oklart, fråga gärna!
 
   
 
Den grå/turkosa är virkad med nål 3,5 i scheepjes Whirl, ca 800 m gick åt.
Den orange/bruna är virkad med nål 4 i mayflowers 4 , ungefär samma garnåtgång där, men minskade ner popcornen och gjorde dem på 4 st istället för på 5 som i mönstret.
Den grå är virkad av Kristina Karlsson. Det gick åt ca 160 g Creative Cotton med nål 3,5.
 
 
 
 
Start:
Varv 1-5.
Varv 5 = 19 st + 2 dst * 2
 
 
 
 
 
 
 
Del 1:
Varv 6-11.
Varv 11= 43 st + 2 dst *2
 
 
 
Del 2:
Varv 12-19.
Varv 13 = 16 popcorn *2
Varv 17= 65 st + 2 dst *2 ( 3 st runt lmbågarna )
 X = fastmaska
 
 
 
Del 3:
Varv 20-25
Varv 23= 101 st + 2 dst *2
Varv 25= 109 st + 2 dst *2
(2 dst, 2 lm, 2 dst i hörnet aom vanligt, för litet papper..)
 
 
 
Del 4:
*Varv 26-31, upprepa del 1 ( varv 6-11 )
Varv 29= 125 st + 2 dst *2
Varv 31= 133 st + 2 dst *2
 
*Varv 32-39, upprepa del 2 (varv 12-19)
Varv 33= 46 popcorn *2
Varv 37= 155 st + 2 dst *2
Varv 39 = 163 st + 2 dst *2
 
 
Del 5:
Varv 40-45
Varv 43= 191 st + 2 dst *2
Varv 45= 199 st + 2 dst *2
 
 
 OBS, fel i diagrammet på varv 40! Råkat rita en stolpe för mycket i början på varvet så stolpgruppen ska sitta i stolpe nr 5 från kanten, inte i nr 6 som på bilden!
 
Del 6:
Varv 46-49, upprepa varv 6-9 från del 1.
Varv 49= 215 st + 2 dst *2
 
 
 
Kanten:
Varv 50 - 54
Varv 50 = 2st+ 216reliefst + 2 dst * 2.
 
 
Blocka efter tycke och smak!
Färdig.
 
Mönstret är tillgängligt för alla.
Om någon får för sig att testa det och sedan lägga upp bilder får ni väldigt gärna tagga mig på något sätt både för kredd och för att jag hemskt gärna vill se hur mönstret tar sig i andras händer.

Kommentarer:

1 Anonym:

Ska bli superkul att testa ditt mönster, garn är beställt! Har aldrig virkat efter diagram tidigare, ska stolpen på varv tre och fem osv sitta i luftmaskan eller runt den i bågen som blir? Bygger du stolparna på första varvet runt den magiska ringen?

Svar: Va härligt att höra!:) Stolparna på varv 3,4 och egentligen på alla ställen där det är stolpar ovanför luftmaskor i diagrammet sitter runt själva bågen, funkar säkert att sätta dem i luftmaskan om man hellre vill, men jag har som sagt gjort dem runt bågen. Och precis, magisk ring och runt den 4lm, 4st, 2lm (mitten), 4st, 1lm och 1st, sen vänder du och fortsätter med varv 2:) /Carro
Carolina.K

2 Veronika:

Jag försöker mig på ditt mönster och undrar över varv 14,15 blir det väldigt vågigt då? Tack för tips och ett fantastiskt fint mönster

Svar: Hej! Hur menar du med vågigt? Jag har fått fråga om de varven tidigare, men då har de visat sig att maskorna blivit tokigt gjorda. Skicka gärna en bild till mig på messenger ( Carolina Karlsson på Facebook ) så kanske jag kan se om något är fel:)
Carolina.K

3 Veronika:

Jag försöker mig på ditt mönster och undrar över varv 14,15 blir det väldigt vågigt då? Tack för tips och ett fantastiskt fint mönster

4 Anonym:

Hej! Har gjort t.o.m. varv 8 när jag upptäckte att jag gjort vanliga stolpar i spetsen på varv 5-8. Kommer det funka för resten av mönstret eller ska jag riva upp och göra om? Funderar på hur mycket det påverkar längre fram. Kommer sjalen "bara" bli mindre spetsig tro? Tack så mycket för att du delar med dig av dina fina mönster! /Ulrika

Svar: Tror inte det kommer påverka utseendet alls! Jag har valt dubbelstolpar där för att sjalen ska bli ”djupare” eller hur man säger. Har faktiskt gjort någon med vanliga stolpar genom hela mönstret också och sen bara blockat den lite mer, 😊
None None

5 Anonym:

Jag har just blivit klar med min Carolinasjal. Hade 1000m garn så jag gjorde några extravarv. Vill du se hur den blev? Är du medlem i underbart garn så har jag lagt ut den i den gruppen.

6 Maria :

Hej. väldigt fint mönster. Ska försöka mig på det. Efter v. 5 visar du väl bara halva mönstret? om jag fattar rätt!?

Svar: Hej! Ja precis, det stämmer.😊
None None

7 Kristine :

Hej! Har börjat på sjalen och tycker att det är ett trevligt mönster :) jag behöver lite hjälp med varv 15. I varv 14 gjorde man de 2 stolparna om en stolpe. Blir det nu att man gör de 2 stolparna i samma maska som den tredje stolpen? Förstår inte riktigt hur man gör dom bakvänt

8 Anonym:

Hej jag undrar hur många stolpar det ska vara i popcorn maskorna på varv 13
Fantastisk sjal blir det

Svar: Hej! 5 stycken stolpar😊
None None

Kommentera här: